Tijdens het ontwikkelen van je talenten heb je soms wat extra begeleiding en ondersteuning nodig. Dat zien we. Dat begrijpen we. Dat pakken we samen op.

De mentor

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor is samen met de docenten nauw betrokken en houdt het welbevinden van de leerling in de gaten. Ook ondersteunt de mentor leerlingen bij het leren en kijken ze samen naar de resultaten. Daarnaast
kan een mentor ook helpen bij andere dingen, zoals ondersteunen bij faalangst en het geven van sociale vaardigheidstraining, waardoor de leerlingen meer zelfvertrouwen opbouwt en beter leert om te gaan met stress.

Intern begeleider

Een intern begeleider (IB'er) ondersteunt de mentor en komt in beeld wanneer er extra begeleiding nodig is of wanneer er extra ondersteuningsbehoeften zijn.

Remedial teaching - dyslexie begeleiding

Op het Varendonck College zijn er 'remedial teachers' aanwezig. Zij bieden extra ondersteuning in taal en kunnen helpen bij het 'leren leren'. Leerlingen met dyslexie worden begeleid door een remedial teacher. Zij zorgen ervoor dat ze een vertrouwde en gemotiveerde start kunt maken.
Ook de ouders, de mentor en de docenten worden betrokken bij dit begeleidingstraject.

"
"De dyslexiebegeleiding heeft ervoor gezorgd dat ik de lesstof beter begreep en daardoor voor het eerst goed mee kon komen in de klas.
Dit gaf me een blij en gelukkig gevoel."
"

Amy

NT2 (Nederlands als tweede taal)

Het Varendonck College biedt NT2-ondersteuning voor leerlingen met een NT2-status. Een NT2-status houdt in dat een leerling minder dan zes jaar Nederlands onderwijs heeft genoten. De extra ondersteuning wordt geboden door de NT2-coördinator van de school. Leerlingen kunnen dan
naast de mentorbegeleiding ook individuele- of groepsbegeleiding krijgen op het gebied van NT2. Naast de extra begeleiding hebben leerlingen met een NT2-status ook recht op extra faciliteiten, zoals: het gebruikmaken van een woordenboek Nederlands/eigen taal en extra tijd tijdens toetsen.

Team begeleiding en ondersteuning

Als reguliere begeleiding niet toereikend is, komt het Team Begeleiding en Ondersteuning (TBO) in beeld. Wanneer deze vorm van ondersteuning nodig is, denkt het TBO samen met de leerling, de ouders, de mentor, docenten en de intern begeleider mee over de aanpak en over mogelijke
oplossingen. Het TBO kan een leerling tijdelijk meer gespecialiseerde ondersteuning bieden. Als uit de ondersteuningsbehoefte duidelijk wordt dat het Varendonck College niet in voldoende mate passende ondersteuning kan bieden, kan het TBO externe expertise inroepen via het
samenwerkingsverband (SWV) en/of via externe hulpverlening.